23 grudnia Komisja Europejska zatwierdziła założenia Tarczy Finansowej PFR 2.0, której celem jest wsparcie finansowe dla firm z 45 branż najbardziej dotkniętych skutkami ograniczeń związanych z zahamowaniem rozprzestrzeniania się pandemii koronawirusa.

Oznacza to, że już 15 stycznia uprawnione firmy będą mogły składać wnioski o subwencję za pośrednictwem systemów bankowości elektronicznej – analogicznie, jak przy Tarczy Finansowej 1.0.

Poniższe zasady programu mają charakter informacyjny, a szczegółowa treść praw i obowiązków beneficjentów zostanie określona w umowie subwencji finansowej oraz regulaminie udzielania subwencji.

KTO BĘDZIE MÓGŁ SKORZYSTAĆ Z TARCZY FINANSOWEJ 2.0 PFR

Według opublikowanych założeń programowych, Tarcza Finansowa 2.0 PFR skierowana będzie do mikrofirm, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Z przekazanych  przez PFR materiałów wynika, że z programu skorzystać będą mogli tylko przedsiębiorcy zatrudniający przynajmniej jednego pracownika. To właśnie przede wszystkim od liczby zatrudnionych pracowników uzależniona będzie kwota subwencji do uzyskania.

ZASADY WYLICZANIA ZATRUDNIENIA

Warunkiem kwalifikacji do programu jest zatrudnienie, na dzień 31 grudnia 2019 r., – a w przypadku braku jakiegokolwiek pracownika na tę datę – na dzień 31 lipca 2020 r., co najmniej 1 pracownika.

Przy czym na potrzeby ustalenia statusu Mikofirma/MŚP przez pracownika rozumie się osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, przy czym za pracowników nie uważa się pracowników na urlopach macierzyńskich, ojcowskich, rodzicielskich, wychowawczych i zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.

Na potrzeby wyliczania kwoty subwencji finansowej, przez pracownika rozumie się osobę fizyczną:

  • która zgodnie z przepisami polskiego prawa pozostaje z przedsiębiorcą w stosunku pracy oraz, która była zgłoszona przez przedsiębiorcę do ubezpieczenia społecznego na dzień ustalania stanu zatrudnienia na potrzeby określenia maksymalnej wysokości subwencji finansowej przysługującej przedsiębiorcy, z zastrzeżeniem, że stan zatrudnienia określa się w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, lub
  • współpracującą z przedsiębiorcą, niezależnie od formy prawnej tej współpracy (w szczególności na podstawie umów cywilnoprawnych, takich jak umowa zlecenia lub umowa o dzieło), oraz za którą przedsiębiorca odprowadza składki na ubezpieczenia społeczne na dzień ustalania stanu zatrudnienia przedsiębiorcy dla potrzeb określenia maksymalnej wysokości subwencji finansowej.

TARCZA FINANSOWA 2.0 DLA MIKROFIRM

Zgodnie z przyjętą definicją, za mikrofirmy uznawane będą podmioty zatrudniające od 1 do 9 pracowników przy jednoczesnym obrocie lub sumie bilansowej nieprzekraczającej 2 mln euro. Skorzystać z Tarczy Finansowej 2.0 będą mogły tylko mikrofirmy z określonych obok branż według wykazu kodów PKD jeżeli spełnią następujące warunki:

  • Spadek obrotów o minimum 30% w okresie od 1 kwietnia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. lub za okres od 1 października 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do analogicznych okresów w roku 2019.
  • Kwota subwencji zależna jest o wielkości spadku przychodów:
    – 18 000 zł na zatrudnionego przy spadku przychodów o 30-60%
    – 36 000 zł na zatrudnionego przy spadku przychodów powyżej 60%

Maksymalna kwota subwencji to 324 000 zł.

Możliwość umorzenia do 100% w zależności od utrzymania zatrudnienia w 2021 roku.

TARCZA FINANSOWA 2.0 DLA FIRM MAŁYCH I ŚREDNICH

Firmy zatrudniające od 10 do 249 pracowników oraz obroty poniżej 50 mln euro lub suma bilansowa poniżej 43 mln euro.

  • Spadek obrotów o minimum 30% w okresie od 1 kwietnia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. lub za okres od 1 października 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do analogicznych okresów w roku 2019.
  • Subwencja wypłacana jest w kwocie 70% straty brutto (przed podatkiem) przedsiębiorstwa za miesiące od listopada 2020 roku do marca 2021.

Maksymalna kwota subwencji to 3,5 mln zł i nie więcej niż 72 000 zł na pracownika.

BRANŻE PKD PODLEGAJĄCE PROGRAMOWI I SPOSÓB ICH WERYFIKACJI

Na podstawie decyzji Rady Ministrów lista kodów PKD została rozszerzona z 38 do 45, obejmując również m.in.: branżę targową, edukacji, szkoły i drukarnie.

Poniżej zaktualizowana w dniu 5.01.2021 r. lista kodów:

  • 17.29.Z – Produkcja pozostałych wyrobów z papieru i tektury;
  • 18.12.Z – Pozostałe drukowanie;
  • 18.13.Z – Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku;
  • 18.14.Z – Introligatorstwo i podobne usługi;
  • 49.39.Z – Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany;
  • 47.71.Z – Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
  • 47.76.Z – Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
  • 47.81.Z – Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona na straganach i targowiskach;
  • 47.82.Z – Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia prowadzona na straganach i targowiskach;
  • 47.89.Z – Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach;
  • 56.21.Z – Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering);
  • 55.10.Z – Hotele i podobne obiekty zakwaterowania;
  • 55.20.Z – Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania;
  • 56.10.A – Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne;
  • 56.10.B – Ruchome placówki gastronomiczne;
  • 56.29.Z – Pozostała usługowa działalność gastronomiczna;
  • 56.30.Z – Przygotowywanie i podawanie napojów;
  • 59.14.Z – Działalność związana z projekcją filmów;
  • 73.11.Z – Działalność agencji reklamowych;
  • 74.20.Z – Działalność fotograficzna;
  • 77.21.Z – Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego;
  • 79.11.A – Działalność agentów turystycznych;
  • 79.12.Z – Działalność organizatorów turystyki;
  • 79.11.B – Działalność pośredników turystycznych;
  • 79.90.A – Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych;
  • 79.90.B – Działalność w zakresie informacji turystycznej;
  • 79.90.C – Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana;
  • 82.30.Z – Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów;
  • 85.51.Z – Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych;
  • 85.52.Z – Pozaszkolne formy edukacji artystycznej;
  • 85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • 86.90.A – Działalność fizjoterapeutyczna;
  • 86.90.D – Działalność paramedyczna;
  • 90.01.Z – Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych- zespół muzyczny;
  • 90.02.Z – Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych;
  • 90.04.Z – Działalność obiektów kulturalnych;
  • 91.02.Z – Działalność muzeów;
  • 93.11.Z – Działalność obiektów sportowych;
  • 93.13.Z – Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej;
  • 93.19.Z – Pozostała działalność związana ze sportem;
  • 93.21.Z – Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki;
  • 93.29.A – Działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych w pomieszczeniach lub w innych miejscach o zamkniętej przestrzeni;
  • 93.29.B – Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
  • 93.29.Z – Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna;
  • 96.04.Z – Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej,

Warunek dotyczący PKD uznaje się za spełniony w sytuacji, gdy zmiana kodu PKD została zgłoszona przez przedsiębiorcę do właściwego rejestru nie później niż w terminie 7 dni od dnia zaistnienia zmiany.

WARUNKI UMORZENIA SUBWENCJI

Subwencja finansowa podlega całkowitemu umorzeniu pod warunkiem łącznego spełnienia poniższych warunków. Ewentualny zwrot subwencji finansowej lub jej części nastąpi po 31 października 2021 r. PFR zastrzega sobie prawo określenia w regulaminie Programu dokładnych zasad zwrotu subwencji finansowej oraz warunków umorzenia.

  • Utrzymanie działalności gospodarczej na dzień 31 grudnia 2021 r. , rozumiane jako nieprzerwane prowadzenie działalności gospodarczej w okresie od dnia złożenia wniosku do 31 grudnia 2021 r. W okresie od dnia złożenia wniosku do 31 grudnia 2021 r. wobec Przedsiębiorcy nie może rozpocząć się likwidacja, upadłość lub restrukturyzacja.
  • Wyłącznie dla mikrofirm: Utrzymanie średniego zatrudnienia w 2021 r. w porównaniu do 2020 r.
  • Wyłącznie dla MŚP: Rozliczenie nadwyżki udzielonej subwencji finansowej w terminie po 31 grudnia 2021 r. jednakże nie później niż do 31 stycznia 2022 r., przy czym nie ma możliwości rekompensaty Kosztów Stałych przekraczających otrzymane wsparcie.
  • Beneficjent wykazuje rzeczywiste Koszty Stałe na podstawie sprawozdań finansowych lub dokumentów księgowych za okres 1 listopad 2020 r. do 31 marca 2021 r.
  • Zakaz dokonywania jakichkolwiek płatności (w tym, w szczególności, odpraw, innych podobnego rodzaju świadczeń związanych z zakończeniem relacji prawnych pomiędzy Beneficjentem i pracownikiem, nagród, premii, udziału w zysku oraz innych świadczeń uznaniowo wypłacanych Pracownikowi przez Beneficjenta) na rzecz jakiejkolwiek osoby posiadającej status pracownika Beneficjenta z tytułu, lub w związku, z umową (w tym umową o pracę lub umową cywilnoprawną) łączącą taką osobę z Beneficjentem, której istnienie przesądza o jej statusie wspomnianym powyżej, poza wynagrodzeniem zasadniczym.
  • Zakaz transferu środków pochodzących z Programu, pod jakimkolwiek tytułem prawnym, na rzecz właścicieli lub podmiotów powiązanych z Beneficjentem.
  • Zakaz przedpłacania kredytów, leasingów oraz innych podobnych instrumentów.
  • Zakaz finansowania transakcji nabycia (przejęcia) w sposób bezpośredni lub pośredni, w części lub całości, innego podmiotu, lub dokonywania transakcji, których celem jest, pośrednio lub bezpośrednio, takie nabycie lub przejęcie (zakaz akwizycji).